Visiting the world's most famous mummy - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu Visiting the world's most famous mummy - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu

Visiting the world's most famous mummy

Blijf op de hoogte en volg Niels en Joanne

22 Juli 2014 | Rusland, Moskou

Vandaag staan we bijtijds op om misschien wel de meest beroemde mummy te bezichten, Vladimir Lenin. Sinds 1924 wordt zijn lichaam al geprepareerd naar orders van Stalin zodat iedereen hem kan bezichtigen. Arme man, hij had zo graag naast zijn moeder in St Petersburg begraven willen worden. Maar aangezien hij er toch ligt willen we deze man, die we uit de geschiedenis boeken maar al te goed kennen, toch even in 'levende' lijve zien.
Het mausoleum is maar een paar dagen per week open van 10 tot 13u. En er kunnen flinke rijen staan dus dat is een maar small window of oppertunity. Er staat al een rij als we aankomen maar deze lijkt vrij vlot te gaan. Genoeg tijd om nog even wat geschiedenis lessen op te halen. En natuurlijk George Orwell's boek Animal Farm. Een briljant boek wat Joanne in de tweede klas volledig literair moest ontleden tijdens Engelse les maar er dus ook nog wat van opgestoken heeft. Het boek gaat namelijk eigenlijk over de Russische revolutie waarin twee varkens vinden dat alle dieren gelijk zijn. Alleen.. 'some are more equal than others' ;-). Meneer van Dijke zou trots op me geweest zijn. Niels heeft het boek een tijd geleden ook gelezen maar meer dan dit kunnen we eigenlijk allebei niet echt meer produceren. Maar even het ebook downloaden voor op de iPad, genoeg tijd straks in de trein om te lezen :-).
Na iets langer dan een uur mogen we door de controle. We lopen richting het mausoleum wat aan het Rode plein ligt, naast het Kremlin. We passeren heel wat graf- & gedenkstenen want alle Russiche grootheden liggen begraven in de muren van het Kremlin. En dan gaan we naar binnen. Je mag niet praten, niet lachen, je handen niet in je zak hebben, geen foto's maken en je moet vooral doorlopen. Joanne vindt het maar creepy, het lijkt wel een spookhuis. Het is pikdonker binnen, we zien bijna de treden niet die naar beneden ons naar beneden leiden. En als Joanne opkijkt wordt ze strak door een bewakingspoppetje aangekeken die zich in een donkere hoek begeeft. Bah... Joanne had verwacht dat Lenin er creepy uit zou zien maar dat valt alles mee, de beveiling is enger...
Hij ligt er eigenlijk best vredig bij, in een glazen kist die iets verlicht is. Klein mannetje eigenlijk die Lenin.
Na een kleine minuut staan we weer buiten waar we richting de uitgang nog een aantal grafstenen passeren, dit keer met standbeelden. En daar kan Stalin natuurlijk niet tussen ontbreken, die mogen we dan weer wel op de foto zetten.
Na ons flitsbezoek aan Lenin lopen we het centrum weer in om te lunchen. Toch grappig zo'n tweede dag in een stad. Waar alles de eerste dag nog zoeken is lopen we nu moeiteloos van A naar B. Ook de metro is geen probleem meer. Op de terugweg aaien we als echte locals het standbeeld van de hond nog even voordat we de metro instappen. Blijft bijzonder om echt iedereen dit te zien doen.
Eenmaal terug in het hotel kriebelt Niels' zn inner sportbilly. Er is een sportschool bij het hotel dus hij gaat er even een uurtje tegenaan. Deze blijkt vol locals te zitten en er wordt dan ook keihard getraind, Sovjetstyle! Daarna gaan we samen naar het Izmaylovo park wat vlakbij het hotel is. Het is een beetje Moskou's versie van Central Park maar dan nog veel groter. En met kathedralen als skyline ipv wolkenkrabbers. Supermooi!
Het is even zoeken naar een relaxte spot maar dan hebben we een mooie plekgevonden aan het meer. Joanne heeft dr hardloopoutfit aan want er moet natuurlijk ook gerend worden tijdens de vakantie. Who run the world? Juist ja! Moskou, check!
Na een kleine 5km, het is namelijk knetterheet en het blijft ook gewoon vakantie ;-), gaan we weer richting het hotel, even opfrissen en dan naar de supermarkt. Inkopen doen voor de komende vier treindagen! We hebben echt geen flauw idee wat we nou werkelijk op de stations kunnen kopen waar de trein stopt dus we nemen het zekere voor het onzekere en slaan flink in aangezien eten delen met je coupe genoten ook een Russich gebruik is. En een flesje vodka mag natuurlijk ook niet ontbreken :-). Dat kost echt geen drol hier, net zo duur als een glas bier. Vijf euro voor een hele fles! Vier plastic tassen later zijn we uitgeshopt. Verhongeren op de trein is echt Niels' worst nightmare haha.
Na het avondeten begint het ritueel van het inpakken van de backpack weer. We beginnen er steeds beter in te worden en benutten alle hoekjes en gaatjes om zo min mogelijk boodschappen los mee te hoeven sjouwen morgen.
Morgen vertrekt onze trein om 14u richting Irkutsk. Het duurt 4 dagen voordat we daar uiteindelijk zijn dus geen wifi en geen foto's en verslagen. Dus nog even geduld en tot snel!

• 23 Juli 2014 - 08:25

Stefan :

Wauw wat een gaaf verhaal weer! Wat hebben jullie al mooie dingen gezien. De treinreis zal ook super worden, vooral genieten!! Liefs Stefan. Ps. Ja Niels dat is wel andere koek dan de Healthcity op de Boompjes haha :P

• 23 Juli 2014 - 08:56

Peter Rasmussen:

De treinreis zal ook wel interessant en boeiend zijn en relaxed,grootste gedeelte eten en drinken heb je al gekocht dus een buffer hebben jullie al,hoor jullie snel als er weer wifi is geniet ervan xxx

• 23 Juli 2014 - 09:18

Bert Van Der Knoop:

Allemaal zeer boeiend wat ik zo lees. Morgen Dagmar naar Vegas en dan zijn mijn kids / stakkers allemaal very global. Nog een mooie reis verder en ik ben weer benieuwd naar nieuwe verslagen en foto's!!!!

• 23 Juli 2014 - 09:58

Jolanda Deutz:

Tot op heden alweer genoeg ondernomen. Succes met de 4 day trip en hopelijk genieten van het uitzicht! x

• 23 Juli 2014 - 10:20

Jeroen:

Klinkt goed Joanne. Leuke schrijfstijl heb je.
    Lees ook 1984 van Orwell, ook een klassieker!
    Veel plezier daar!

• 23 Juli 2014 - 11:40

Jean De Fretes:

Zeker weer een leuk verslag Joanne.
    Geniet van het volgende avontuur. X

• 23 Juli 2014 - 18:37

Romy Li-A-Sing:

Leuk om te lezen.. Jammer van het shoppen maar dat komt hopelijk nog :)