Back on the rails - Reisverslag uit Xi'an, China van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu Back on the rails - Reisverslag uit Xi'an, China van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu

Back on the rails

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels en Joanne

12 Augustus 2014 | China, Xi'an

Als om 5 uur de wekker gaat heb ik overal jeuk. Rare jongens die Chinese muggen, want ipv Joanne (die altijd de lul is) ben ik vannacht lek gestoken en ze laten flinke bulten achter! We worden om 6 uur opgehaald voor onze transfer en verlaten ons leuke hotel in Beijing. Omdat het nog zo vroeg is heeft het personeel een ontbijtje on-the-go ingepakt voor ons, relaxed!
Blijkbaar begint de spits al vroeg in Beijing, want het is al behoorlijk druk op straat. Dankzij de driver skills van Mr. Ming komen we toch vrij snel aan op het Beijing West railway station. Dit is een ander station dan waar we aankwamen, maar deze blijkt nog veel groter te zijn. Een kolos van een gebouw wacht op ons, met daaronder maar liefst 34 sporen. Het treinen over lange afstanden gaat hier net als een vliegveld, met security checks en boarding procedures. Elke trein krijgt zelfs een eigen wachtruimte bij de "gate" toegewezen!
Om 8.10 vertrekt onze bullettrain naar Xi'an. Deze ultramoderne trein haalt regelmatig meer dan 300km/u. Ipv bedden hebben we deze keer gewoon stoelen toegewezen gekregen, omdat het "maar" een ritje van 6 uur is. Op de trein zitten nu dan ook bijna alleen maar Chinezen en we worden weer uitgebreid aangestaard.
Omdat er ook een paar luidruchtige Amerikanen zitten, zet ik mijn iPod aan en verwonder me aan het landschap. Eindeloze maisvelden passeren ons in hoge snelheid. Zo af en toe stoppen we bij een stad die uit het niets opdoemt uit het mais. De buitenwijken bestaan vaak uit appartementen complexen van 20-30 verdiepingen hoog, waarvan er vaak een stuk of 10 identieke bij elkaar staan. Soort van vinex wijk, China style. Richting het centrum wordt dit afgewisseld met kantoor panden die nog wat groter zijn. Dit is blijkbaar een gemiddelde Chinese stad, want zo zien ze er vrijwel allemaal uit. Ook valt het op dat er ontzettend veel wordt bijgebouwd. We hebben 2 weken geleden gezien op BBC World dat er 50000 wolkenkrabbers bijgebouwd moeten worden om de stroom Chinezen die richting de steden aan te kunnen, WTF!!!
Als we uiteindelijk in Xi'an arriveren regent het pijpenstelen. We worden opgepikt door onze gids en chauffeur die ons naar het hotel brengen. De gids verteld dat Xi'an vroeger de hoofdstad van China was, maar inmiddels de 11e stad van het land is. Er wonen "slechts" 8.4 miljoen mensen...
Door de regen wordt ons plan om op de stadsmuren te fietsen uitgesteld naar morgen en we slenteren wat door het centrum. Omdat hier minder toeristen komen worden we nog meer aangestaard dan normaal. Er spreekt hier ook echt niemand Engels komen we al snel achter.
We belanden in een gigantisch warenhuis die hier op elke hoek lijken te zitten. En jahoor, ze hebben er ook Nikes! We zien allemaal vette maxxies en gaan toch even passen... Helaas hebben ze in mijn 2 favoriete modellen geen maat 44. Joanne heeft meer geluk en scoort zo haar 4e paar deze vakantie. Veel succes met proppen in de backpack ;-).
Na het eten gaan we op zoek naar een restaurant uit de Lonely Planet. Omdat echt alles hier alleen in het Mandarijn staat geschreven blijkt dit onmogelijk te vinden. Navraag bij de locals leert dat het restaurant weg is. Dan maar op zoek naar iets waar veel mensen zitten en op goed geluk een toko uitkiezen.
We bestellen een hotpot en met heel veel moeite ook cola en bier. We nemen hier gelijk een foto van, want dit verwachten we nog meer te gaan bestellen haha.
De hotpot, wat eigenlijk een soort soep met vis is, blijkt ook echt hot. Er stonden dan ook 3 pepertjes naast op de menukaart waar Joanne er al eentje vanaf gekregen heeft met het nodige handen en voeten werk haha. Het is nog net aan te doen en gelukkig stoort Joanne zich net als mij niet aan de vissenkop en vinnen die in de soep drijven. Ze snijden hier gewoon een hele vis in stukken en gooien hem zo in de hotpot. Dit was ons aangeraden in Beijing door een Chinees en het was dan ook erg lekker! Na ook nog een bord 2 pepper chicken noodles staan we allebei behoorlijk in brand haha. Hopelijk krijgen we morgen geen last van al die pepers als we op bezoek gaan bij het Terracotta leger van Qin Shi Huang...

• 12 Augustus 2014 - 21:45

Tonny:

Heerlijk om al jullie belevenissen weer te kunnen lezen. Wat een reis! Ik kijk al uit naar het volgende verslag. Veel plezier!X

• 13 Augustus 2014 - 09:51

Peter:

mooie verslagen en jullie maken wel wat mee, zal afkikken worden in rotterdam. nog veel plezier de laatste dagen, voor je het weet ben je weer in de dagelijkse routine, geniet ervan