Dag 3: The full Lapland experience! - Reisverslag uit Särkimukka, Zweden van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu Dag 3: The full Lapland experience! - Reisverslag uit Särkimukka, Zweden van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu

Dag 3: The full Lapland experience!

Blijf op de hoogte en volg Niels en Joanne

27 Februari 2013 | Zweden, Särkimukka

Omdat we gister pas om half 3 thuis waren slapen we vandaag lekker uit. Na een laat ontbijt gaan we naar buiten om de omgeving te verkennen.
We lopen langs de sauna met jacuzzi en zien de sporen van Niels' zn sneeuwengel en mijn poging tot het maken van een sneeuwengel haha.
Warm verpakt in m'n outdoor kleding besluit ik er nu helemaal voor te gaan in de verse pak sneeuw. Sneeuwengelen bouwen!!
Na de lunch maken we ons op voor het volgende avontuur. We vertrekken met de sneeuwscooter de wildernis in om in the middle of nowhere te overnachten. De weer- & Noorderlicht zijn in ons voordeel. Er wordt een heldere nacht voorspelt! Als het Belgisch stel ook nog aan ons meldt dat de Poollicht app veel activiteit in ons gebied aangeeft durven we weer wat meer te hopen. Zou het dan toch nog vanavond gaan gebeuren?
Rond 15u rijden we met 5 sneeuwscooters onder begeleiding van Tobias richting de wildernishut. We worden nog door 4 andere Belgen vergezeld die ook mee waren met de husky tocht en de Aurora hunt.
Na een tocht van 30km arriveren we rond half 6 bij de wildernishut midden in het bos aan een rivier. Het blijkt allemaal niet zo primitief als we gedacht hadden. Het zijn drie blokhutjes, een wc hut haha en een sauna. Prima!! Uiteraard wel allemaal zonder elektriciteit dus Tobias gaat gelijk aan de slag om de open haardjes aan de gang te krijgen. Ons hutje is kleun, heeft alleen drie bedden (waarvan 2 deel uitmaken van een stapelbed) dus geen open haard. Wel 2 mega petroleum kachels dus die worden gelijk voor ons aangezet. Ik warm gelijk m'n voeten en sokken erboven op want mijn voetjes zijn ijsklompjes. Zelfs de overpriced profi thermosokken die we in NL hebben aangeschaft helpen niet. Thank god is het geen -30 want dat hadden m'n voetjes echt niet overleefd.
Licht hebben we ook niet dus er worden overal kaarsen en waxinelichtjes aangestoken, romantisch!!!
Terwijl iedereen buiten 'op jacht is' naar het Noorderlicht vergezellen Niels en ik Tobias binnen terwijl hij aan het avondeten begint. Vanavond op het menu: Rendier en elandstoofpot met rijst.
Het eten laat nog even op zich wachten dus vermannen we onszelf en kleden ons weer aan om de kou te trotseren. Als we buiten komen is het kraakhelder met honderden sterren aan de hemel! Wow!
De Melkweg is erg goed te zien totdat de maan opkomt. Het is volle maan dus deze geeft veel licht af. Jan vertelde dat het maanlicht 10-15% van het Noorderlicht afneemt. Dus het is een kleine stoorfactor maar niet ernstig
En dan kunnen we aan tafel, het is weer heerlijk. Niet iedereen komt eten, sommige zijn echt heel bang het Noorderlicht te missen. Jan heeft namelijk meerdere malen gezegd dat het slecht 5 minuten kan duren, of als je geluk hebt een show van een uur treft. We eten dus een beetje in shifts.
Terwijl een aantal nog aan het uitbuiken zijn komt er een Belg naar binnen en roept iets over een 'Sluierke'. Ik zeg: 'Wat, een sluierke?'. Het wordt even voor de Hollanders vertaald: een wolk. Buiten vragen ze zich af of ze een wolk zien of de eerste flarden van het Noorderlicht. Als dan ook nog Tobias binnenkomt en zegt dat ze het buiten over een 'wonderlijke foto' hebben haasten we ons met camera en al naar buiten.
Ja hoor! De eerste groene beelden zijn op de camera te zien. Niels zet z'n statief goed vast in de sneeuw en schiet er op los. Op de eerste foto zien we een lichtgroene boog die met het blote oog slechts heel licht te zien is. Ik spring van geluk. Jaaaa, het Noorderlicht!!
Iets verder staat de rest van onze groep, iedereen kijkt en wijst naar de hemel en de mannen zijn driftig aan het fotograferen. Met het blote oog is het ook steeds beter te zien. Ik plof neer in de sneeuw en kijk vol bewondering naar de hemel. Ik ben er zo van onder de indruk dat ik de kou niet eens voel.
We voegen ons bij de rest van de groep die op een heuveltje iets verderop staan. De foto's worden met de minuut mooier en het het Noorderlicht danst door de lucht. Ongelofelijk mooi, of zoals de Belgen zeggen: 'Machtig mooi'.
Iedereen is zwaar onder de indruk en blijft naar de hemel staren en foto's nemen. Het Noordrlicht geeft ruim een uur lang een fantastische show weg. Dit is echt de kers op onze Lapland experience taart!!
Na de show keren we terug naar de blokhut waar een heerlijke home made cheesecake op ons staat te wachten. Niels zet de laatste restje Jack op tafel die we met de rest delen terwijl we bij het haardvuur napraten over het Noorderlicht.
Om 12u ben ik kapot, ik heb zelfs geen puf meer voor de sauna. Ik ga terug naar onze blokhut die inmiddels heerlijk warm is en wikkel me in de ultra warme Canadese donsslaapzak. Niels kan het niet laten en gaat nog een keer naar buiten om wat foto's te schieten. Ik val als een blok in slaap. Welterusten Noorderlicht!!

• 28 Februari 2013 - 19:31

Jolanda:

Wow, mensen. Wat zijn we blij dat jullie dit gegund is.
    De shots zien we graag tegemoet.

Goeie reis terug!

• 28 Februari 2013 - 19:48

Cynthia:

Een experience om nooit te vergeten.