We love panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu We love panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu

We love panda's

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Niels en Joanne

15 Augustus 2014 | China, Chengdu

Yeeh, vandaag gaan we naar de panda's! We vertrekken supervroeg dus we krijgen een ontbijtje on the go mee van het hotel. Eenmaal binnen in het park lopen we eerst helemaal naar achteren om de drukte wat te mijden. Omdat het nog vroeg is valt het gelukkig nog mee met het aantal luidruchtige en voordringende Chinezen.
Het is echt een supermooi park waar de panda's voldoende ruimte hebben om zowel binnen of buiten te zitten. Het is net een soort regenwoud waar we doorheen lopen. In de zomer in het zo heet dat ze alleen in de ochtend en avond buiten komen. De rest van de dag chillen ze 'm in de airco. Wij begrijpen het helemaal want het is al knetterheet en het is pas half 9.
Woehoe, daar zien we de eerste panda al terwijl hij heen en weer waggelt met zijn bolle lijf. Helaas is de batterijlader van onze camera echt overleden dus moeten we het met iPhone foto's doen. Hier flippen we behoorlijk van maar ja niks aan te doen.
Even verder horen we een hoop Chinezen lachen en zien we ze al druk foto's maken. In een van de 'voortuinen' zijn twee panda broertjes met elkaar aan het spelen. Supercute! Omdat ze nogal lomp zijn vallen ze vaak om, of over elkaar heen. Ze zien eruit als een soort megagrote onhandige knuffeldieren. Maar geen grappen met panda's, die klauwen en tanden wil je niet van dichtbij meemaken.
We hebben volgens ons veel geluk want bijna alle eilandjes waar we omheen lopen zien we panda's. Vaak zijn ze alleen en druk bezig met het veroberen van stukken bamboo maar we spotten ook 3 panda's die gezellig in een kring genieten van hun maaltijd. Het lijkt wel een panda theekransje :-).
In de nursery zien we ook een baby panda van ongeveer 2 weken oud. OMG te cute! Het park waar we zijn is een centrum waar ze panda's op een natuurlijk manier met elkaar proberen te laten paren. Vrouwtjes panda's zijn namelijk nogal kieskeurig en paren daarom in het wild bijna niet. Aangezien ze ook nog een bedreigde diersoort zijn is hier een fokprogramma opgezet met de bedoeling ze ooit weer vrij te laten in het wild als het aantal panda's weer op peil is. En dat werkt dus blijkbaar!
Na twee uur in het park vertoefd te hebben lopen we weer richting de uitgang. Mijn god wat is het nu druk zeg, de Chinezen zijn weer niet aan te slepen. Mocht je ooit nog willen gaan, ga vroeg!
Voordat we het park verlaten nemen we natuurlijk nog een panda knuffel mee. De opbrengsten gaan naar het park dus dat vinden we wel een mooie gedachte. We gaan voor een kleine ronde die we omdopen tot 'Bollie' :-).
Terug bij het hotel zijn we helemaal gaar. We hebben slecht geslapen dus doen lekker rustig aan vandaag. Voordat we op zoek gaan naar lunch boeken we voor vanmiddag alvast een 45min durende Chinese massage en een pedicure. Dat lijkt ons wel en goede afsluiter van onze vakantie!
Omdat ons hotel dichtbij de Wenshu tempel gelegen is besluiten we daar ook nog even te gaan kijken. We merken aan elkaar dat we een beetje verzadigd beginnen te raken. Ja, het is mooi maar het is de zoveelste tempel. Na een klein rondje gelopen te hebben gaan we snel op zoek naar lunch. We gaan dit keer voor de hotpot want dat is toch echt de speciality dish van Chengdu. We strijken neer bij een toko waarbij alle tafels een grote pit in het midden hebben. Als Niels echter een blik op de kaart heeft geworpen houden we het toch maar bij een cola'tje en een biertje. Waarom? Omdat er alleen maar varkensoren, darmen en dat soort fratsen op de kaart stonden. He, bah...
Omdat we wel al wat trek hebben en niet te lang willen zoeken ploffen we gewoon neer bij de toko waar we gisteravond gegeten hebben. De lunch bevalt ons weer goed, helemaal niet zo pittig dus we besluiten hier vanavond weer te gaan eten, maar dan gaan we wel ff de spicy garnalen bestellen :-). Ik ben nu toch wel benieuwd.
En dan die massage, we can't wait! We worden onder handen genomen door twee kleine vrouwtjes. Ze beginnen gelijk pittig! Oh ja, dit was Chinese massage haha. Even wennen want in Nederland gaan we meestal voor de Indonesische massage. Maar we kunnen dit ook wel waarderen. We worden flik heen en weer geschud, geknepen en technisch geslagen haha. Ongelofelijk wat voor een kracht die kleine vrouwtjes in hun handen hebben. Vooral de hoofdmassage is te gek, we zijn helemaal zen daarna.
Tijdens de pedicure, waar ze je eelt en je nagels te lijf gaan met een scherp mesje, raken we aan de praat met een jonge gast die vanochtend met zijn moeder en zusje ook met ons meereed naar de panda's. Hij heeft hier 1,5 jaar gewoond om een hostel op te zetten en gaat nu weer terug naar Nederland om zijn studie af te maken. Hij drinkt een drankje wat Niels al heel veel mensen hier heeft zien drinken. Hij vraagt wat het is en het blijkt een sapje te zijn wat helpt tegen het hete eten. Hmmm, die moeten we straks bij het avondeten maar bestellen dan!
Na ons ontspanmomentje en een paar Tsing Tao's (Chinese biertjes) lopen we naar het restaurant, nou ja restaurant, toko is een betere benaming. De oudere dame die altijd de drankbestelling komt opnemen lacht alweer vriendelijk naar ons. Ze herkent ons al haha. We gaan ervoor en bestellen de Chicken Pepper, Spicy Shrimps, onze inmiddels favoriete groente (soort van spinazie op een aspergesteel) en natuurlijk rijst om de boel wat mee te kunnen blussen. Ik bestel wijs het blikje wat bij het hete eten zou moeten helpen, Niels gaat natuurlijk voor de Tsing Tao. Voordat het eten opgediend wordt, krijgen we ook een kan met groene thee voor bij het eten. Waarom? Daar komen ik later op terug ;-).
Daar komt gerecht nummer 1, de Chicken Pepper. Hmmm, best pittig, net ietsje pittiger dan in Xi'an maar met de rijst en het drankje gaat het goed. Het drankje smaakt naar een soort van mix van groene ijsthee en kokoswater, goed te doen. Ik vind het eten echt superlekker, ik denk het lekkerste Chinese gerecht wat ik ooit gegeten heb. Deze Chinees kan ik wel waarderen! En dan komen de Spicy Shrimps welke bedolven zijn onder een berg groene en rode pepers haha. Ik proef heel voorzichtig.... Oke het is heet maar de kip is heter. Niels moet nog even wat moed verzamelen haha. Het bier staat lauw te worden want hij drinkt meer van mijn blikje en de groene thee want die neutraliseert de boel dus ook. Het personeel had een vooruitziende blik ;-).
Nadat we redelijk uitgegeten zijn daagt Niels mij uit om een groene peper te testen. Ben je gek ofzo? Ik ga toch overstag want ben toch benieuwd of het nou peper of iets anders is. Oke, wederom heet maar ik sta nog niet in de fik. Daar moet ik wel bij vertellen dat mijn mond sowiezo brandt. Van pittig eten, gewoon knetterheet (als in termperatuur heet) eten en verdovende sichuan pepers die er ook weer tusssen verstopt zitten dus ik kan ook niet heel erg goed meer plaatsen waar wat vandaan komt ;-). Niels durft het nu ook aan maar die heeft een stuk met pitjes haha. Nu moet ik natuurlijk ook wat pitjes eten en daarna is ons blikje drinken snel leeg :-).
Na het eten gaan we op zoek naar een ijsje om de boel wat verder te blussen. Bijna alle standjes zijn al dicht maar we spotten een toko met een vrieskist die ons inmiddels favoriete ijsje heeft. Woehoe! Shi Shi!
En nu gaan we voor de laatste keer onze backpack pakken. Morgen vliegen we naar huis, met gemengde gevoelens. We zijn echt wel weer toe aan thuis maar nog duidelijk niet aan werken wat voor ons allebei aanstaande maandag alweer begint :-(.
Morgen zitten we 10u in het vliegtuig dus nog genoeg tijd om terug te kijken op deze waanzinnige reis waar we jullie uiteraard weer deelgenoot van zullen maken. Lezen jullie dan nog een keer met ons mee?