Bejing by bike - Reisverslag uit Peking, China van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu Bejing by bike - Reisverslag uit Peking, China van Niels en Joanne - WaarBenJij.nu

Bejing by bike

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Niels en Joanne

11 Augustus 2014 | China, Peking

Vandaag worden we verbazingwekkend vroeg uit onszelf wakker. Half 7! We besluiten niet al te lang te luieren zodat we vroeg op pad kunnen om de ergste hitte een beetje te vermijden.
Na een heerlijk ontbijtje stappen we op onze fietsen. Op naar de Verboden stad op twee van de 9 million bicyles in Bejing :-). We hebben van tevoren goed op de kaart gekeken dus komen vrij gemakkelijk bij de Verboden Stad aan. Veel wegen hebben ook fietspaden dus dat is prima geregeld. Wel worden ze ook door auto's, bussen etc gebruikt haha dus je moet wel een beetje opletten.
Maar nu het volgende vraagstuk, waar is in godsnaam de ingang? De Verboden Stad is zo gigantisch groot dat we even goed moeten zoeken. We vinden uiteindelijk een ingang naar een plein wat krioelt van de mensen. Links achter de poort ligt Tian'anmen Square. Het plein waar Mao de volksrepubliek van China heeft uitgeroepen. Het bekendste, en grootste ter wereld, plein van China. Dat moeten we natuurlijk zien. Maar daar komen we niet vanaf deze kant. We moeten helemaal om de muur heen om daar te komen. Gelukkig is het niet zo warm..... we zweten ons weer kapot.
Maar eenmaal daar was het de wandeling zeker waard. Er is van alles te zien maar omdat we ook wel even zoet zullen zijn in de Verboden Stad nemen we genoegen met het uitzicht vanaf de overkant en schieten een paar foto's.
Daarna gaan we via de Gate of Heavenly Peace, waar een levensgroot portret van Mao hangt, weer terug naar het eerste plein. Dit gaat trouwens gepaard met de nodige security checks. Die hebben ze hier echt overal. Ook op ieder metrostation moet je tas door een security check heen. Irritant....
Via dit plein kunnen we de Verboden Stad in. Natuurlijk eerst een kaartje kopen want je moet hier bijna overal entree betalen. Behalve als je onder de 1.20m bent. Wat? Haha, ik lachte me ook kapot toen ik dit bij de kassa's zag staan.
Via de Meredian Gate gaan we de Verboden Stad in en komen als eerst op een plein uit wat al aardig aan de maat is. Niels maakt even een foto van veraf met mij erop om te demonstreren hoe groot haha. Om op het tweede plein te komen moeten we door de West of East gate heen. De middelste gate, the Gate of Supreme Harmony, is dicht. Deze was ook alleen voor de keizer bedoeld. Het overige volk moest door de andere twee dus wij ook haha. Voor de Gate of Supreme Harmony staan 2 leeuwen die het gebouw beschermen. De leeuw heeft zijn poot op een wereldbol wat de macht van de keizer over de wereld symboliseert. De leeuwin heeft haar poot op een leeuwenwelpje wat voor de vruchtbaarheid van de keizer staat.
Eenmaal door deze gate komen we echt op een inmens plein waar makkelijk 100.000 mensen op passen. Vanaf hier hebben we een goed zicht op de Hall of Supreme Harmony. Dit is een belangrijk gebouw want er staan maar liefst 10 beestjes op. Christina vertelde gister dat hoe meer beestjes er op de gebouwen staan, hoe belangrijker. Er was altijd een maximum van 9 totdat een keizer besluit dat hij nog meer eindbaas was dan anderen en er gewoon 10 op zijn dak zette haha. En deze heeft er 10 dus erg belangrijk. Op deze plek werden vroeger ook de meest belangrijke ceremonies gehouden.
Na een uur rondlopen en de nodige schaduwbreaks houden we het voor gezien. We gaan op zoek naar onze fiets want waar we het plein opgekomen zijn mogen we er niet uit. We moeten dus een kleine detour nemen.
Yeeh, de fietsen staan er nog. Snel op zoek naar lunch want we hebben trek gekregen. Ik heb geen zin in Chinees want 2x op een dag gaat me wat te ver. Het is nog steeds niet mijn all time favorite food zoals het bij Niels wel is. Op Indo food van mijn moeder na natuurlijk :-). KFC it is en we scoren gelijk wat brood bij een nabij gelegen supermarkt voor ons ontbijt en lunch voor in de trein naar Xi'an morgen.
Na de lunch gaan we alvast terug naar onze hutong om de fietsen in te leveren. Hopelijk is het nu nog niet zo knetterdruk zodat we nog kunnen fietsen ipv door alle Chinezen heen te moeten slalommen. Zo ff de rugzak droppen en eens even rustig door onze hutong lopen, op ons gemak een biertje drinken, heerlijk!
En dan begint het inpakken van de backpack weer. We doen dit vandaag voor het avondeten want we worden morgen alweer om 6u opgehaald. Dan kunnen we vanavond, nu dus, nog ff chillen en het verslag tikken. Het inpakken begint nu wel steeds meer een uitdaging te worden met alle aangeschafte spullen maar het past nog steeds. Gelukkig hadden we niet al te veel bij ons. Voortschrijdend inzicht ;-)?
Tijdens het eten worden we denk ik 100x sneaky gefotografeerd, ik word er nu echt een beetje ellendig van. Snel weg hier en op zoek naar een toetje bij een van de vele ijstentjes op weg naar ons hotel. Die we in alle rust lekker in onze courtyard opeten :-).

• 12 Augustus 2014 - 14:29

Bert:

Te gek wat jullie allemaal te zien krijgen en ook die aardige chinezen. Hoe moet dat nou als jullie straks met de kinderen in een huisje van Centre Parks zitten haha. Veel plezier nog!